Wednesday 13 June 2012

Sukar Kekalkan Kebersihan Zoo Taiping

bila terbaca cerita ni...rasa pelik jugak...macam mane persediaan tahun melawat perak ni....ape cerita ye....


Pihak pengurusan Zoo Taiping mengakui sukar mengekalkan tahap kebersihan tandas untuk kemudahan pengunjung disebabkan masalah kekurangan kakitangan.
Pengarahnya, Dr Kevin Lazarus, berkata zoo itu menerima ramai pelawat pada hujung minggu, cuti am dan persekolahan.
Bagaimanapun, katanya, pekerja zoo sentiasa memantau kebersihan tandas dan menjalankan kerja pembersihan di sebelah pagi serta petang.
“Pihak zoo berharap pengguna dapat menggunakan kemudahan tandas yang disediakan dengan sebaik mungkin dan bersama-sama menjaga kebersihan.
“Tandas di hadapan zoo diuruskan pihak swasta yang mendapat tender tiga tahun sekali tetapi turut dipantau oleh kakitangan bagi memastikan kebersihan terkawal.
“Kita mempunyai perancangan untuk membina bangunan tandas tambahan yang lebih baik di sebelah pintu masuk hadapan Zoo Taiping pada masa akan datang,” katanya dipetik dalam ruangan Suara Komuniti Berita Harian.
Beliau mengulas keluhan pengunjung Zoo Taiping yang tidak berpuas hati dengan tahap kebersihan tandas dan lantai taman kanak-kanak yang didakwa licin sedangkan harga tiket yang perlu dibayar mahal.
Mengulas harga tiket, Kevin menegaskan kadar yang ditetapkan adalah lebih murah daripada harga tiket zoo lain di negara ini walaupun Zoo Taiping adalah salah sebuah zoo terbaik di Malaysia terutama dari segi pameran binatang dan dalam usaha meningkatkan kandang binatang di zoo itu mengikuti piawaian yang dikehendaki Akta Konservasi Zoo 2010.
“Tiket masuk Zoo Taiping ialah RM12 untuk dewasa; RM8 (kanak-kanak) dan RM10 (warga tua) manakala Safari Night pula bayaran yang dikenakan ialah RM16 untuk dewasa; RM10 (kanak-kanak) dan RM13 (warga tua).
“Lawatan secara rombongan diberi potongan 20 peratus dengan rombongan pelajar diberi potongan 50 peratus dengan syarat menulis dan memohon dua minggu sebelum lawatan kepada Pengarah dan Bahagian Pengurusan Zoo Taiping,” katanya lagi.

No comments:

Post a Comment